
Profielfoto
“Zet een profielfoto op je cv.” Dat heb je vast vaker gezien tussen alle sollicitatietips. Het is ook geen rocket science: beelden blijven beter hangen dan woorden. Toch kan het ongemakkelijk voelen voor je. Zo oppervlakkig! Alsof je uiterlijk zwaarder telt dan je skills. Check, ik begrijp je — maar daarmee loop je juist die kans op een sollicitatiegesprek mis.
In dit artikel lees je niet tien beste fototips, want die vind je overal op internet al wel. Ik leg uit waarom een profielfoto juist een vorm van strategie je kan zijn en geen ijdele kroon op jouw career fan fiction. Wat éigenlijk het hele doel achter die foto is. Daardoor heb jij straks wel een profielfoto — eentje die precies aansluit bij wie jij op de werkvloer gaat zijn.
Bereid je voor op een lekker lang artikel dat dit onderwerp net iets anders belicht.
Wat een goede foto teweeg brengt merkte ik onlangs, toen Pamela van Gelderen een reeks nieuwe foto’s van mij maakte. Portretten waarin ik echt ben wie ik wil zijn. Pamela ving in die miljoenen pixels precies de uitstraling die ik hebben wil – en mensen zien dat terug. Nu ik de nieuwe foto’s op LinkedIn en Facebook heb staan, merk ik het meteen: ik krijg meer respons. Meer profielbezoeken, meer berichten, meer connecties. En ja, ook meer werk.
Op online platformen heb je vaak een nickname of een handle. Die is uniek, die past bij jou, en als je op verschillende platformen dezelfde gebruikt word je er ook aan herkend. In sollicitatieprocessen werkt dat anders. Op de grote stapel ingezonden cv’s liggen er wel vijf met dezelfde naam als die van jou .
Vroeger stopte je gewoon iets geheimzinnigs in je envelop, zodat een nieuwsgierige recruiter jouw brief eerst opende. Doe datzelfde nu niet digitaal, want dan beland je geheid in de spam.
Vertrouw nu op het credo ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’. Een cv wordt in zeven seconden gescand, dus zet in op die foto. Daarmee heeft de recruiter namelijk bijna het complete plaatje. Je staat zeg maar al haast als Funko pop op z’n bureau te bobbelen. Hij hoeft alleen nog maar je stem te horen en hij kan zich jou echt voorstellen. Dat bespaart hem een uur van zijn tijd waarin jij langskomt, jullie samen een kopje koffiedrinken, en hij jou teleurstelt met ‘er is toch geen klik’.
Ain’t nobody got time for that!
Er zijn drie fundamentele dingen die recruiters willen weten:
- Ben jij een echt mens?
- Zie je er benaderbaar uit?
- Pas je in de context van het bedrijf?
Die drie antwoorden samen vormen sociale congruentie. Je foto hoeft niet te imponeren, hij moet inblenden in hun zakelijke familiefoto.
Blijf nog even zitten op de stoel van de recruiter, want een uniek hoofd is niet het enige belangrijke. De recruiter is op zoek naar de ideale aanvulling voor zijn team. De familiefoto, zoals ik hem noemde, moet uitgebreid worden met iemand die erbij past. Ter illustratie doe ik dat toch met een paar tips. We gaan het eerst hebben over hoe jij goed in die familiefoto gaat passen. Stel je de foto voor: genomen in daglicht, iedereen met een fijne glimlach, gekleed voor een kantoordag. Kijk ook maar eens op wat ‘Over ons’ of ‘Wie wij zijn’ pagina’s van verschillende bedrijven in jouw werkveld en neem daarvan het gemiddelde. Nu ga je nadenken over jouw eigen foto.
Logischerwijs maak jij straks jouw foto ook bij daglicht, glimlach je recht naar de camera, en draag je heel gemiddelde kleding die de werknemers op die foto’s ook dragen. Die eerste twee aanwijzingen zijn oké, maar die kleding? Past dat echt bij jou? Houd jij meer van comfortabele kleding, kleed je je juist expressiever? Als al jouw toekomstige teamleden een snor hebben, hoef je echt geen snor te laten groeien om meer kans te krijgen op die baan. Een recruiter wil graag zien dat jij de context van een bedrijf snapt, maar dat je wijs genoeg bent om niet als een grijze muis in de massa te verdwijnen.
Maar dan. Heb je bijvoorbeeld opvallend haar, tatoeages of piercings, die in de foto te zien zijn? Stel je dan eens voor, hoe jij met de recruiter om tafel gaat. Jouw uitgesproken uiterlijk, waar jij in- en in trots op bent, kan op een ander onbedoeld intimiderend overkomen. Maar met geïntimideerde mensen is het lastig ontspannen samenwerken. Weet dat een recruiter jou niet als persoon afkeurt. Blijf jezelf, maar laat wat ruimte voor verandering. Bereid jezelf erop voor, dat jouw persoonlijkheid van nu natuurlijk gaat groeien tot je kantoor-persoonlijkheid. Je past je een stukje aan, maar behoudt ook een stukje van jezelf. Je tekent er namelijk wel voor om de komende jaren acht uur per dag die persoonlijkheid te zijn.
Laat je recruiter zien dat je de context van ‘een bedrijf’ begrijpt. Context begrijpen kun je tijdens je studie en voor je eerste sollicitatie al oefenen. Bestudeer hoe groepsgenoten en werknemers zich gedragen, wat ze wel en niet over zichzelf vertellen, maar voor nu belangrijk: hoe ze zich uiterlijk profileren. Bepaal of je daar naartoe wil groeien, of dat je je daar ongemakkelijk bij voelt.
Daarmee maak ik ook gelijk een uitstapje naar acceptatie van uiterlijke kenmerken, waar je niet zelf voor gekozen hebt. Heb je bijvoorbeeld een lui oog, een sterk corrigerende bril, of een gehoorapparaat? Maskeer dat dan zéker niet. Als je iets zichtbaars nodig hebt om goed te werken, zul je dit nooit, in je hele loopbaan niet weg kunnen laten. Je recruiter moet je dus – op je foto, en op gesprek – zien en accepteren zoals jij bent. Tip: draag je graag een koptelefoon, zodat je rustig na kan denken? Zet die dan níet op de foto, want een koptelefoon verdient context. Vertel erover in je motivatiebrief, neem hem mee naar je gesprek. In zelfde lijn geldt dat voor medicatie, of voor speciale apps op je telefoon. Daar besteed ik een toekomstig blog aandacht aan.
Zoals gezegd lees je hier geen tips om die foto te maken. Je leest er genoeg over op internet en je kunt met mij bespreken hoe jij dat toepast. Ik geef je wel alvast twee manieren die je in de goede richting sturen, waarbij de tweede specifiek voor programmeurs is.
- Stel je je voor, dat je aan je sta-bureau staat. Je bent rustig aan het werk en je hoort dat je collega naar je toe komt lopen. Je maakt je laatste regel af en dan draai je aandachtig je bovenlichaam en je hoofd zijn kant op, klaar om in gesprek te gaan. Klik, daar is je foto!
- Stel je voor dat je klaar bent met een stukje code, en dat je op het punt staat om het naar Git te pushen. Als het goed is voel je bescheiden trots, authenticiteit, en eerlijkheid. En als je er zo over denkt ga je misschien al wel wat rechter zitten, gaan je schouders naar achteren, en krijg je een tevreden glimlach om je mond. Klik, nog zo’n foto!
Dit werkt zo goed omdat het je op een natuurlijke manier de juiste uitstraling geeft. Ben je niet zo goed in het je voorstellen? Maak dan eens een afspraak met Jackelien van Leven in Licht. Zij leert je hoe je je verbeelding voor je kan laten werken.
Als het visualiseren je wel goed afging, laat me dan even dit voorbeeld aan je schetsen. In het spel Command & Conquer ga je niet wachten met het bouwen van je verdedigingslinie tot het moment dat de eerste vijandelijke bommenwerper over je basis scheert. Je begint, en de tactiek waarmee je je basis opbouwt vertelt eigenlijk al dat je de winst gaat pakken. Een cv of online profiel werkt in feite net zo. Wacht niet tot je gevonden wordt, wees gewoon100% ready wanneer de invasie komt.
Dan nog even kort the aftermath. Een serieus geïnteresseerde recruiter stopt namelijk niet na het lezen van jouw cv, motivatiebrief, en LinkedIn-profiel. Die tikt jouw naam in en zoekt nog even door. Je wordt gevonden op je voor- en achternaam, maar ook op je nicknames en handles. Dus zorg dat de content daar representatief is. Natuurlijk begrijpt een recruiter echt wel dat jij op Facebook met een biertje in je hand staat, op Instagram je Warhammer-collectie displayt en op TikTok wat fumet over je team’s laatste verlies bij Eldritch Horror. Je uitingen daar hoeven niet zakelijk representatief te zijn, maar laat daar wel zien dat jij gepast gedrag binnen die context beheerst. De recruiter ziet namelijk op Facebook dat jij sociaal van aard bent, op Instagram dat je heel precies kan werken, en op TikTok dat je een ijzersterke teamplayer bent! En sport je graag? Laat dat regelmatig zien op een platform zoals Strava. Bedrijven zijn blij met gezonde medewerkers die mentaal en fysiek goed voor zichzelf zorgen. Die zijn namelijk een goede langetermijninvestering voor het bedrijf – simple as that!
Zet daarom voor elk platform even de juiste bril op en laat alles wat je daar post, met name je profielfoto, een verrijking van jouw beeld aan de recruiter zijn. Want ik zei het in het begin al: een foto zegt meer dan duizend woorden.
Op de startpagina van Pathwise heb ik bewust mijzelf gezet, in een houding waarin je mij any day kunt tegenkomen. Juist omdat ik wil dat je mij alvast leert kennen. Ik dacht zelf niet aan code in Github, of aan een collega die mij op de schouder tikt. Ik zag in gedachten een stralende trainee voor me, die me net verbluft had met een staaltje persoonlijke groei. Onderaan mijn blogs staat mijn foto weer, omdat ik graag wil dat jij, of een bedrijf, contact met mij opneemt (was dit een no-brainer?). Als jij mijn gezicht ziet, de telefoon pakt en mij aan de lijn krijgt, dan hebben we in no time een relaxed gesprek. Vandaar die foto.
Wil je daar met mij nog eens over sparren? Plan dan een sessie. Ik help je er helemaal doorheen en kijk naar jouw persoonlijke kanten die je misschien nog niet voldoende in dit artikel belicht zag.

Heidi Ulrich is The Career Cheat Code. Ze is jouw gids voor sollicitaties in de IT en techniek. Kijk wat ik voor jou kan oplossen of plan een sessie met me in je agenda. Met Pathwise word jij tech savvy!